måndag 28 april 2014

REFLEKTION OM RASISM


    Filmen THE GREAT DEBATERS handlar om en grupp av afro americans studenter. De lyckas att vinna en debatt  tävlingen som var reserverat till vita student. De demonstrera att vara intelligent handlar inte om hudfärg.
  Den scenen som jag har vält är när Dr James Farmer slår ner en gris.Grisen tillhör en vit bonde. Bonden sa till honom att han måste betala 25 dollars som ersättning.Farmer sa till honom att han har inte så mycket pengar,bonden börja att hota honom med en pistol så James hade ingen val. Han gör honom en check men bonden försätter att förnedra honom inför sin familjen.
     Anledningen till att jag har valt just denna scen är att den väldigt visar rasism i södra USA 1930-talet. Det spelade ingen roll hur smarta och väl utbildade de färgade var, i de vitas ögon var alltid underlägsna. I scenen får vi se att bonden medvetet förmedrar professorn enbart för att han är mörk,och professorn tvingas acceptera detta för att behålla sitt liv.Enligt lag var livet av mörkhyad inte lika mycket värt som livet av en vit människa.Rasism i södra USA var lagligt och fick stöd av staden.Scenen är bara ett exempel av detta.Rasism får en människa att känna sig förnedrad,värdelös.
     Idag är rasism akter,sorgligt,nog,väldigt vanliga även om dessa är mer dolda och tar andra former an tidigare .Nu för tiden kan de istället visas i form av diskriminering inom jobbanställning.Arbetsgivaren kan föredra att anställa en människa från trakten än en person med utländskt ursprung,även om denna är mest lämpad för jobbet.Det kan visas i form av kränkningar och fysiskt våld.
      Det tar tid för mentaliteter att förändras samtidigt som folk är rädda för det som är annorlunda.Det är därför viktigt att lära barn att respektera andra människor även om de inte är lika som själv.Utbildning är det viktigaste i kampen mot rasism...

   

4 kommentarer:

  1. Av hela filmen är denne scen mest känslosam tror jag.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Denna scenen är väldig tagen för mig!
    Jag tittade på Denna scenen flera gångar och jag visste att mina känslor tvingade mig att titta en gång till och en gång till.

    SvaraRadera
  4. ja Bewar det här scenen ge mig mycket att tänka pâ...............

    SvaraRadera